Wat kost tv-reclame?
Tv-reclame is ideaal voor adverteerders die in een zo kort mogelijke periode een groot deel van de doelgroep wensen te bereiken. Het bereik, de contactfrequentie en de impact is hoog. In dit artikel wordt uitgelegd wat tv-reclame kost.
Ook geïnteresseerd in tv-reclame? De kosten van tv-reclame zijn onder te verdelen in de productiekosten en de kosten voor het uitzenden.
Productiekosten
De productiekosten voor een professionele landelijke tv-commercial liggen veelal tussen de € 10.000 en € 60.000.
Kosten voor het uitzenden van tv-reclame
Voor de kosten voor het uitzenden van tv-reclame bestaat meestal een keuze tussen afrekenen op basis van:
- Vaste kosten op basis van bereik, of;
- Vaste kosten per spot.
Vaste kosten op basis van bereik
Wanneer de prijsbepaling van de tv-reclame op basis van vaste kosten op basis van bereik plaatsvindt, is het begrip GRP van belang.
GRP staat voor Gross Rating Point en betekent één contactmoment bij één procent van de doelgroep. De GRP-prijs is afhankelijk van factoren als doelgroep, inkoopoptie en de uitzendperiode.
De prijs voor het bereik ligt vast en de kijkcijfers bepalen hoeveel GRP er behaald is en hoeveel je dient af te rekenen. Uiteraard kan je verschillende inkoopopties overeenkomen en heb je invloed op het uitzendschema.
Beknopt voorbeeld:
De zender berekent de klant een netto content basisprijs van € 1.100, de doelgroep van de klant is boodschappers tussen 25 en 54 jaar en de commercial met een lengte van 30 seconden wordt in februari uitgezonden.
- De netto content basisprijs bedraagt € 1.100;
- De doelgroep boodschappers tussen 25 en 54 jaar hebben een index van 95;
- Een spotlengte van 30 seconden heeft een spotlengteindex van 100;
- Februari kent een maandindex van 85.
De GRP bedraagt € 1.100 * 0.95 * 1.00 * 0.85 = € 888,25.
Als de spot drie keer wordt uitgezonden met een kijkdichtheid van 5%, betaal je € 888,25 * 3 * 5 = € 13.323,75.
Vaste kosten per spot
Vind je overgave aan de kijkcijfers te riskant, dan kan je soms ook kiezen voor vaste kosten per spot. Je kiest zelf de reclameblokken uit een uitzendschema. De vaste prijs is afhankelijk van de lengte van de spot en de reclameblokken die je kiest. Op deze manier heb je vooraf zekerheid op de kosten voor de tv-reclame. De kijkcijfers hebben geen variabele invloed op je tarief.
Meer weten over de kosten van tv-reclame?
Meer weten over de kosten van tv-reclame? Neem contact met ons op!