Wat kost radioreclame?
Radioreclame is ideaal voor adverteerders die in een zo kort mogelijke periode een groot deel van de doelgroep wensen te bereiken. Het bereik, de contactfrequentie en de impact is hoog.
Wanneer de radio aan staat, luisteren luisteraars bewust en onbewust naar wat er uitgezonden wordt. Uiteraard geniet de muziek of het praatje van de radiopresentatoren de voorkeur, maar ook de radioreclames worden door luisteraars opgepikt. Bovendien is radio overdag bij veel beroepsgroepen de enige manier om de doelgroep te bereiken. Dit maakt radioreclame (als onderdeel van de marketingmix) inzetten populair onder adverteerders.
Tariefvariatie (populair radiostation)
Het secondetarief varieert gedurende de dag sterk. Dit houdt verband met het aantal luisteraars per tijdvak. Tarieven lopen vanaf 06:00 tot 10:00 op (met om 10:00 het hoogste tarief). Vervolgens zakt het tarief tot zo’n 15:00, om vervolgens weer omhoog te gaan tot zo’n 17:00. Na 17:00 zakt het tarief snel, tot enkele euro’s per seconde na 21:00.
Wat bepaalt het tarief?
Radiotarieven worden voornamelijk bepaald door het secondetarief. Dit secondetarief varieert per tijdvak (en per radiostation). Een tijdvak bestaat meestal uit één uur.
Voorbeeld: op maandag tussen 08:00 en 09:00 is het secondetarief van een populair radiostation 50 euro. Een radiospot van 8 seconden kost in dit geval 400 euro (8*50).
Ieder radiostation heeft een tariefkaart waarop de actuele tarieven getoond worden. Deze tariefkaarten zijn via internet op te vragen. Uiteraard krijgen grote radioreclame-inkopers additionele kortingen, die deels gedeeld worden met de klant. Via een tussenpersoon radioreclame inkopen levert dus veelal een lager tarief op dan zelfstandig het contact aangaan met radiostations.
Meer weten over de kosten van radioreclame?
Meer weten over de kosten van radioreclame? Neem contact met ons op!