Wat betekent CPA?
CPA is een afkorting, voluit staat CPA voor Cost-Per-Action. CPA is een veelgebruikte term bij online adverteren. CPA is de prijs die je betaalt wanneer een bezoeker een vooraf ingestelde actie als ingesteld in een advertentieprogramma op basis van een advertentie uitvoert.
Bekende advertentienetwerken als Tradetracker en Facebook Ads laten gebruikers bieden op basis van CPA. Bied je een CPA van 20 euro, dan bied je feitelijk 20 euro voor iedere actie die een bezoeker die op je advertentie klikt uitvoert. De actie kan bijvoorbeeld het invullen van een formulier of het doen van een aankoop betreffen.
Wanneer kiezen voor CPA?
Afhankelijk van de doelen van de campagne kan afrekenen op basis van CPA de beste methode zijn. Afrekenen op basis van CPA sluit bijvoorbeeld vaak aan bij campagnes die gericht zijn op het genereren van verkopen of leads. Wanneer de marge op een verkoop of lead bekend is, biedt het instellen van een CPA lager dan deze marge een advertentie- en verkoopstrategie met een laag risico. Je betaalt immers enkel wanneer de actie zich voordoet. Klikt een bezoeker op de advertentie zonder de actie uit te voeren, dan wordt er niets in rekening gebracht.
Meer weten over CPA?
Meer weten over adverteren op basis van CPA? Neem contact met ons op!