12 KPI’s voor verkoopafdelingen

Verkoopafdelingen worden meestal beloond op basis van het behalen van financiële doelstellingen. Deze financiële doelstellingen worden opgedeeld in verschillende te behalen KPI’s (key performance indicators). Deze te behalen KPI’s vormen de norm. Behaalt de verkoopafdeling of de verkoopmedewerkers de norm, dan wordt veelal een bonus uitgedeeld. De verkoopmedewerkers blij, de onderneming blij.

Het doel van belonen op basis van KPI’s is om doelcongruentie te bereiken. Met doelcongruentie wordt bedoeld dat de doelen van de medewerkers op één lijn liggen met de doelen van de organisatie. Doelcongruentie is relevant, omdat het ervoor zorgt dat medewerkers gemotiveerd blijven en hun uiterste best doen om de eigen doelen te behalen, waarmee ook direct de doelen van de organisatie behaald worden.

Van belang bij het formuleren van norm KPI’s is wel dat de juiste KPI’s gemeten worden. Om deze reden tonen we in dit artikel 12 veelvoorkomende KPI’s bij verkoopafdelingen.

  1. Aantal leads nieuwe klanten
  2. Aantal leads bestaande klanten
  3. Aantal leads dat resulteert in uitgebrachte offerte (conversieratio lead -> offerte)
  4. Aantal offertes nieuwe klanten
  5. Aantal offertes bestaande klanten
  6. % geaccepteerde offertes (conversieratio offerte -> klant)
  7. Aantal klanten
  8. Omzetgroei
  9. Omzetgroei per klant
  10. Omzetgroei per verkoopmedewerker
  11. Klanttevredenheid
  12. % upsell / crosssell per klant

 

Welke KPI’s spreken jou het meest aan? Welke KPI’s verwacht je dat jouw werkgever het meest aanspreekt?

Meer weten over KPI’s voor verkoopafdelingen?

Meer weten over KPI’s voor verkoopafdelingen? Neem contact met ons op!